Ont.

Att ett ord eller två kan göra ont ? Det är ju bara ord. Men ord har en enorm makt, beroende på vem de kommer från och vem de riktas emot.

Tårarna rann, det kändes som ett svek. Du höll med när någon kallade mig dum. Lite fint inlindat förstås. Men andemeningen fanns där, att jag var så dum att jag inte kunde ha en egen åsikt. 

Jag trodde i min enfald att vi hade nåt. Nåt speciellt. Eller åtminstone en vänskap lite utöver det vanliga. Kanske att jag var värd lite mer för dig än en i mängden. Men så är det inte. Det var enfaldigt att tro. Jag gick i samma gamla fälla som alltid. Det enda jag vill ha är respekt & ärlighet. Berätta om jag gör fel, berätta för mig vad du känner.  

 Men fan om jag ska låta dig ta ifrån mig känslan av mig själv, min lycka och min övertygelse. Jag tänker inte bli den där lilla lilla flickan igen som inte vill vara ute i världen, som bara vill gömma sig för det gör så ont. Nej. Henne har jag mödosamt jobbat bort. Tränat, blivit mig själv. Du och de andra vet inte ens hälften. Det är det få som gör.

 Nej, jag är stark, jag är jag. Med mina misstag, mina sorger, mina övertygelser och min tro. Min väg mellan vad som är rätt och fel.

 För mina vänner flyttar jag berg, jag river upp himmel och jord, och står orubbligt på deras sida, oavsett om jag tycker likadant – det kan jag ta sedan – mellan oss två. För mina vänner finns jag alltid där, oavsett kamp. I stort och i smått. Oavsett avstånd, om jag kan hjälpa så gör jag det. För mina vänner är det viktigaste jag har. Eftersom jag är själv i världen, redan.

 Om jag skulle såra, göra illa eller få någon av mina vänner att gråta öppnar sig en avgrund i mig. Det blir ett stort svart hål som tar tid att läka, för oss båda. För det är inte jag. Jag är inte sån. Så jag försöker i det oändliga tänka efter före. Alltid vara diplomat, alltid tänka på andra. För det mesta lyckas jag. Hoppas jag.

 Missa inte det som finns bakom den glada fasaden, den ständiga diplomaten som aldrig nånsin ger upp och som kämpar desperat för att orka. Som vissa får se. Som är mer än jag är.

Kommentera

