Vara huvudperson i någons saga.

Att skriva om det som varit kan vara minst lika plågsamt som att tala om det. Jag kommer på mig själv med att välja samma trygga ord .

En för mig okänd människa skrev i helgen Jag är inte huvudperson i din saga. Det tyckte jag var fint. Det stämmer så väl på mig. Då.
Då när jag så gärna ville vara huvudpersonen i din saga att jag bönade och bad trots allt som hänt, när jag, medan du plockade ihop det mesta av dina prylar, satt med ispåse på min blåa kind och sa ” det gör inget och vi kan börja om” .

Jag hatar att jag lät mig själv säga de orden. Att jag lät dimman lägga sig och låtsades som om det var bra. För att det var enklast. För att jag inte ville vara ensam. För att jag inte förstod bättre. Så hatar jag mig själv än idag för att jag var så svag.  

  •  Har gått långa och många steg sedan dess. Lärt mig mycket.
  • Lärt mig stå på egna ben, även om jag gärna lutar mig på någon.
  • Lärt mig ta hand om mig själv och inte ha huvudet ibland molnen.
  • Lärt mig att alla män inte är skitstövlar man måste ta hand om.
  • Lärt mig vilka som är mina vänner och därmed viktiga. Och vilka som inte är det och därmed oviktiga.
  • Lärt mig att jag kan tycka väldigt mycket om utan att det behöver innebära mer än så.
  • Lärt mig att jag inte behöver kompromissa, om jag inte vill, förstås.

Livet är skört. Vi lär oss inte alltid läxor när vi borde men det kommer, förr eller senare.

Jag har flera människor i mitt liv nu som jag tycker så oändligt mycket om, som betyder så mycket och som lär mig så mycket. Och som ger så mycket mer än jag förtjänar. Livet är bra. Jag är positiv. Jag vill ha uppnåeliga saker. Skratta, leva och ha det bra. Det känns toppen.

Kommentera

