Plikt och osäkerhet

Jag känner ofta en enorm osäkerhet över att inte räcka till, inte vara bra nog och inte vara omtyckt. Har ni läst inläggen nedan så förstår ni varför.
Men jag tycker inte om att skylla på vad som varit. Det vore inte rättvist att sätta samma etikett på andra men ändå gör jag det. Gnäller mig till bekräftelse, gnatar mig fram till nån sorts reaktion. Och genast hatar jag mig själv lite till.

Jag säger till mig själv varje gång att jag inte ska, sen gör jag det ändå och sviker mina egna tankar om att vara stark, säker, vara bra för mig själv. Men hur kan jag vara det när jag är så osäker ? När jag inte tror att jag är ens värd att prata med? När jag känner mig som en tråkig plikt.
Det är så lätt att komma med råd i frågan, säga till andra att de är bra och förvänta sig att de ska tro på det bara för att jag öppnar käften när allt jag borde göra är att ta mitt eget råd.
Men det har inte samma effekt. Och jag är inte lika klok. Och just nu vet jag varken ut eller in. Det blir annat imorgon.

I morgon är det en ny dag.

Kommentera

