Älska mig lite ?

Både på twitter och Facebook kommer det mycket kloka ord typ ”älska dig själv så kommer alla andra älska dig” eller ”tro på dig själv” bla bla mm mfl.  Liiiite jobbigt i längden tycker jag.

Ja visst är det så. Otvivelaktigt är det lättare att bli älskad om man älskar sig själv. Otvivelaktigt är man mer attraktiv om man är stolt och har respekt för sig själv. Men jag vill inte gå runt utan ödmjukhet och bara älska mig själv, jag vill inte omge mig med människor som slår sig för bröstet och ropar ”var som mig, jag är bäst” och jag vill inte heller lämna de som inte mår så bra bakom mig för att må bättre själv.  Javisst mår man bra av positiv energi, man mår fantastiskt men att bara tänka på sig själv är just själviskt och rätt oattraktivt i längden.  Att påpeka andras fel och brister är inte heller speciellt attraktivt, för mig är det ett tecken på självgodhet.  Jag har gjort en lång resa och även om jag ofta faller så har jag lärt mig att jag själv är viktig, att jag själv är värd att älskas och framför allt att jag inte måste trampa på andra för att älska mig själv.

Jag har turen att ha många vänner, fantastiska vänner och en rätt stor, utökad familj som jag vet älskar mig och som jag älskar innerligt, jag älskar mig själv för det mesta men det är nåt speciellt att bli älskad av en annan vuxen för den man är.

Men ibland, mitt bland detta självförverkligande, terapeutiska, analyserande, sjävförhärligande som just nu pågår, så vill jag och säkert fler med mig bara få höra av någon annan att man är älskad. För den man är. Med alla fel, brister, osäkerhet och finnar på ryggen.

Jag drömmer om den där dagen när en man, en bra man, ställer sig upp och pekar på mig och säger Det där är min drömkvinna, henne älskar jag precis som hon är oavsett om hon är omöjlig eller fantastisk. Henne vill jag älska med, gråta med och skratta med. Hon ska dela mitt liv.

Den dagen …..

2 responses to “Älska mig lite ?

  1. ❤ kramar om varmt och innerligt.
    Den mannen som gör det, han har tur. För han kommer att få älska en av de finaste jag vet.

Kommentera

