Hell week

 

Jag hade gått i nån vecka och känt mig kymig. Inte riktigt i form, ni vet ? Fick ont i magen, långt ner och alla sa unisont urinvägsinfektion. Sagt å gjort gick jag till doktorn och fick små penicillinpiller för det. Åt piller men mådde mindre och mindre bra.  Till slut, en söndag mådde jag illa, hade väldigt ont i magen och ville i stort sett bara gömma mig under täcket. Jag åkte till Närakuten som sa åt mig att det verkligen inte var nåt fel på mig och att jag möjligen skulle ta en Alvedon.

Det blev bara värre så jag ringde min doktor som kollade mig igen. Hon tittade allvarligt på mig och sa att jag skulle åka till akuten.  Och faktum var att jag inte orkade protestera. Väl på akuten gick det fort med prover, mätningar och plötsligt stod där en allvarlig läkare och tittade på mig. Han berättade om infektion i tjocktarmen, i sig ingen större fara, men eftersom jag gått i nästan 3 veckor utan behandling var mitt sk CRP 170. Det ska normalt ligga nära 0. Jag blev inlagd, fick dropp och antibiotika rakt in i kroppen. Då gick det rätt fort att piggna till, redan dagen efter var jag betydligt roligare.

Med order om att bara flytande föda någon dag fick jag gå hem på tisdagen. Jag vilade, drack och kände att jag blev stadigt bättre om än trött. Tills jag på fredag morgon talade med pappa. Han kunde inte sätta ihop en mening. Han fnissade värre än en fjortonåring. Det skrämde livet ur mig och jag ringde efter en ambulans trots att han mådde jättebra (fast det var inte det han fick fram i ord).  In till KS Akuten, lång väntan, många besked, rätt rörigt och mitt i röran glömde jag förstås ta hand om mig själv. Vaknade på lördagen illamående, ont i magen och en huvudvärk som kunde få berg att skaka.  Satte fortfarande pappa och andra åtagande framför mig själv, för jag är sådan. Det är en av mina dåliga sidor.

På lördagskvällen var jag orolig för mig själv. Huvudvärken övergick i ett dundrande som fick mig att gråta. Och på söndag morgon hälsade jag på mina vänner på akuten igen. Uttorkning.  Fram med droppet igen och i med 2 liter vätska.  Jag såg trots det till att pappa kom hem ordentligt för nu hade han piggat på sig.

Är det slut nu ? Nej, nu väntar nytt liv. Utan för mycket fett, mindre proteiner, mer grönsaker, mer motion och förhoppningsvis utan stress. Det där sista undrar jag om jag klarar men jag ska försöka.

Jag har just nu ingen som helst extra energi, jag vill helst bara gråta och sova för det är ungefär vad kroppen och hjärnan orkar med just nu. Ändå jobbar jag. Ni tycker säkert vid det här laget att jag är fullständigt dum i huvudet och får skylla mig själv om jag mår dåligt? Ja. Det får jag ju.

Jag är en lojal, ansvarstagande duktighetsprinsessa. Det är ingen som säger åt mig att lägga av. Eller snarare ingen ger mig nån mer anledning att sakta ner, jag ser inte själv att det skulle ha nån större betydelse nämligen.

Vi kommer alla med bagage.

Mitt är att jag är alldeles för lojal och ansvarstagande, jag är osäker på mig själv, tjatig, otålig, snabb att döma och ger upp alldeles för lätt.  Har ingen som helst tävlingsinstinkt om det inte gäller att ha rätt.

Vad vill jag säga med allt det här ? Ta hand om er och var innerligt rädd om de du älskar eller tycker om.  Det räcker.

4 responses to “Hell week

  1. Fullkomligt dum i huvudet? Ja, lite grann då…
    Skylla sig själv? På sätt och vis, men vi är som vi är och fastän vi vet om att det är skitdumt att stressa, sola, dricka alkohol, äta godis, sova för lite, gå ensam genom en park på natten, …. så gör vi ju det ändå… Allihop!

    Puss å kram

  2. Önskar att jag kunde stoppa ner dig i min säng och sen bara passa upp dig med allt du behöver. Du måste vara rädd om dig. Vi är ju många som vill ha dig så nära det nu är möjligt.
    Stor fredagskram!

Kommentera

