Respekt & omtanke

Respekten för andra människor generellt och för de jag tycker om är för mig väldigt viktig. Jag jobbar hårt på att inte såra personer som betyder mycket för mig. Jag tänker på vad jag säger, funderar över löften jag är beredd att ge och formulerar mig i skrift både här, på Facebook och på Twitter så att jag kan se folk i ögonen framgent. Jag har inget behov av att såra någon, varken vän eller främling, oavsett avsiktligt eller inte – alltså tycker jag det är viktigt att välja mina ord och handlingar. Tyvärr resonerar inte alla likadant.

Det är smällar jag får ta.

Jag får ofta höra att jag har stort hjärta men det är faktiskt inte riktigt sant. För de jag väljer att släppa in är det stort och svämmar över av omtanke, lojalitet och kärlek men de jag väljer att hålla på lite avstånd får en begränsad version, tyvärr. För jag orkar inte räcka till för alla.
För jag har en förmåga att engagera mig för mycket. Jag ger så mycket av mig själv, mitt liv, min omtanke och min kärlek att jag nästan går sönder.

Jag begär inte att de jag släpper in i mitt omtanke-fält ska göra detsamma. Det vore förmätet och snålt. Men jag förväntar mig något mått av lojalitet och viss värme samt en del omtanke tillbaka förstås, det är ett givande och tagande. Det är inte alltid jag får det. Då gör det dels ont för att jag misstar mig på de jag släpper in nära mig, dels gör det mig förbannad att man bara tar emot och inte ger tillbaka. Att någon kan vara så självisk och jag missbedömt den personen. Att någon bemöter det jag ger med, om än kanske inte med vilje, sån brist på omtanke bara för att man inte tänker efter.

För mig är omtanke och respekt viktiga saker, viktigare än ord i skrift å tal. Något man bara gör och har. Åren har lärt mig att det inte är lika självklart för alla vilket förstås gör ont.

Tänk på att dina ord kan såra, ditt handlande kan göra någon illa och att allt detta får konsekvenser. Inget hjärta, inte ens mitt, är stort nog att göra för många uttag från utan att det ändrar sig.

Vissa inlägg, detta inkluderat, borde jag inte behöva skriva tycker jag men världen är en fascinerande plats. Full av med- & motmänniskor.

Kommentera

