Ensam är stark

Ibland kan jag vara omgiven med vänner, familj och kollegor och ändå känna mig ensam. Det är inte alltid en dålig känsla. Inte alls !

Jag har inga syskon, däremot har jag lärt mig uppskatta och vårda de vänner jag har. När jag var 4 år hade jag låtsasvänner, utöver kompisarna på lekis. De hette Kärlek och Elisabeth.  Vi klättrade i träd och hade långa allvarliga samtal om livet. Hur jag vet det ? Det finns på film. Jodå, såna var mina föräldrar. Just dessa kompisar har tyvärr flytt sin kos och inte ersatts av nya …. som tur är ?

Sedan har jag en fosterbror och 2 ”låtsas-plast-brorsor”  – vi har växt upp tillsammans allihopa. Tillbringat varenda jul, påsk, midsommar, semester, jullov och ja… allt sånt har firats ihop. Vi känner varandra på ett litet annat plan än det där vardagliga, ska jag vara ärlig vet jag inte exakt var 2 av dem jobbar men jag vet vad de gillar, ogillar, skrattar åt, hatar, irriterar sig på  mm. Som tur är ibland. Men jag älskar dem innerligt.

Sedan har jag såna där goda vänner som jag vet alltid finns där. Såna jag litar på och kan berätta allt för, som jag skulle gå genom vatten och eld för.

Men jag har ändå, ända sedan jag var liten, tyckt om att vara ensam. En bok, en film, eller bara dagdrömmar – det finns sätt att sysselsätta sig själv. Det är nyttigt att vara ensam ibland. Att fundera över vem man är, hur man vill vara, hur man vill bemöta livet.  Jag brukar tänka som så att om jag inte trivs med mig själv, hur ska andra då trivas med mig?

Självvald ensamhet är nyttigt. Det är bra att reflektera över sitt liv och över sig själv.  Eller bara vara tyst och göra nåt för sig själv.

Jag har ju mitt badkar också. Rubba mina cirklar, ta mina kläder, mina handväskor eller mina örhängen men rör mitt badkar och du dör. Så är det. Där löser jag världsproblem, egna problem, värmer mig, gömmer mig, läser och kopplar bort världen.  De gånger jag ens pratat i telefon i badet kan räknas på mina fingrar. Det är mitt ställe. Mitt och ingen annans. Lyxar med roliga badbubblor, ljus och då och då även bubbel i glaset. Botar allt från kyla, ont i leder, ont i själen, ont i hjärtat.

Tänk vad mycket man kan hitta på när man är själv, ensam, inte tillsammans med någon annan. Prova. 

Kommentera

