Tro och tillit

Tro. En allvarlig sak. Utan tro på något eller inget är vi vilsna tvivlare. Men det var inte just dit jag ville gå.

Tillit. I min värld kommer den i två former: jag är öppen med mitt liv och mina problem, till en viss gräns. Få kommer över den gränsen. Pappa förstås, B, E & P som vet allt, L & M som också vet allt, Någon, psykologen. 8 personer i mitt liv som vet mer än andra. De har fått den riktiga varianten.

Jag har svårt med riktig tillit. Att kunna vara helt mig själv och släppa den civiliserade masken. Erfarenheter i mitt liv säger mig nämligen att de jag litar helt på antingen lämnar mig eller än värre gör mig illa och lämnar mig.
Jag känner mig så sårbar när jag verkligen lämnar trygghetszonen. Blottad för den jag verkligen är och det ger ju en möjlighet att verkligen såra mig. Att missbruka den tillit jag gett. För den jag verkligen ser i spegeln är inte alltid så … Rolig?
När jag känner mig sådan blir jag givetvis osäker på mig själv. Osäkerhet föder rädsla som föder ilska som föder känslor som svartsjuka, likgiltighet, vilja att såra, elakhet och en viss otålighet.
Kort sagt blir jag den otrevliga person jag alltid ser mig som, hon som inte duger, som blir lämnad, som inte är värd något.

För det är min erfarenhet att det är så det är.

Vem får den där riktiga tilliten då? Jag har inga inträdesprov … Men förtroende, närhet, uppriktig omtanke och när någon visar att de verkligen bryr sig om
Mig. Det är svårdefinierat och inte direkt beskrivbart. Det hänger på personen.

Om jag upplever mig sviken? Monumental besvikelse förstås. Ilska, elakhet och bitande kritik. Jag försvarar mig själv. Allt jag är. Klart jag kan säga ”åh, sorry, det blev fel” och strunta i det men jag har ju gett mitt förtroende, mitt inre och gett av mitt liv så jag är inte neutral. Det skulle inte vara jag.

Vad vill jag? Om du får någons tillit, var försiktig. Den personen gör sig sårbar och öppen för dig och räknar troligen med att inte svikas. Se det som den gåva det är. Missbruka den inte.

Tack.

Kommentera

