Som det kan gå…

Jag har alltid trott människor om gott, litat på att de vänner jag omger mig med vill mig väl. Men jag har misstagit mig både tidigare i mitt liv och nu nyligen. Det gör mig alltid både ledsen, besviken och faktiskt irriterad.

I detta fall påpekade den sk vännen en förändring hos en annan person, ifrågasatte och fick mig att fundera i en negativ riktining. Den sk vännen sådde ett tvivlets frö hos mig och det slutade med att jag gjorde något som satte den andra personen i en mycket obehaglig position. Som jag förstås ångrar djupt men inte kan korrigera.

Inga tvivel, jag borde tänkt själv. Jag borde funderat en extra gång, formulerat mig annorlunda eller inte ens formulerat mig. Ansvaret kan inte vara annat än mitt. Tyvärr drabbades kommunikationen mellan mig och den andra personen av ett sammanbrott i samband med detta och jag kan inte förklara utan att låta som en dum idiot som skyller på andra. Det får vara som det är. Jag kan inte tvinga någon att lyssna.

Men jag kan ju inte annat än fundera över vad den sk vännen ville. Vilken var agendan? Eller var man bara obetänksam? Eller förstod man inte konsekvensen? Eller var man missunnsam och elak?  Jag börjar nämligen tro det där sista. Jag ser ett visst mönster när jag tänker efter och det är inte omtanke om mig som människa och mitt väl jag ser i det mönstret.

Nu kommer då frågan, vill jag behålla den sk vännen i min närhet och så att säga hålla mina fiender närmare än mina vänner? Eller ska jag konfrontera? Eller ska jag helt enkelt bara låta det vara så och dö ut?  Jag har inte bestämt mig.  Jag tror jag vill se det ev spektaklet på nära håll.

Men det är väl så, vissa vänner ( som nog är mer förtjänta av epitetet bekanta) ska man inte anförtro varken pengar eller annat till. Eller hur ?

För det kan komma att bli nästa rant. Att låna ut pengar. Inte för att jag gjort det – det är en av mina stora käpphästar.

Kommentera

