Lärdom

När jag var 13 år var det poppis med såna här ”Mina vänner” böcker. Där man skrev i namn, info om allt möjligt mm och en rad var Avskyr jag:…… . En dag i ett anfall av hybris skrev jag ett namn där istället för spindlar. Ett väldigt dumt och elakt tilltag. För sånt märks ju givetvis? Jodå, mamma fick reda på det, tvingade mig att ringa på hos tjejen vars namn jag skrivit och be om ursäkt och sedan fick jag åka å sudda i boken och skriva förlåt.

Man kan säga att jag lärde mig flera läxor.

Men en läxa satte sig djupt och den har jag burit med mig: om jag gör eller säger något dumt så ska jag be om ursäkt. Uppriktigt och ärligt. Jag ska ta ansvar för min bit av handlingen.

Hittills har jag inte behövt göra det så ofta i mitt liv men idag var det dags.

Jag känner att jag gjort vad jag kunnat och gått min del av sträckan, jag tar ansvar för mig och min del. Känns bra i mitt hjärta och min mage.

Sedan får alla andra göra som deras samvete, uppfostran eller läxor lärt dem.

Så är det.

Kommentera

