Nyanser

Det skrivna ordet är oerhört svårt att tolka.

Vi lägger till olika filter, erfarenheter och betydelser i ett ord som den som skrev kanske inte hade en tanke på.

Ta ordet vän/vännen.

För mig en distinkt betydelse i meningen ” jag tycker väldigt mycket om dig, du är min vän och jag ställer alltid upp för dig, vad det än gäller”. För andra kanske ett ord som vilket som helst. Att använda istället för ”hörru” eller ”polaren” eller … Utan betydelse.

Jag har haft rätt svårt att se mitt eget agerande i detta men efter vårens händelser tycker jag mig ha slängt ev solglasögon.

Det är viktigt att ha nyanser i sitt språk, att vara tydlig och skaffa nivåskillnader. Att kalla den man älskar för darling och sedan i nästa minut kalla en vilt främmande människa för samma sak är inte för mig ok.

Jag har därför börjat bli restriktiv med ord. Använda olika ord för olika företeelser. Sätter etiketter om ni vill.

För det är viktigt för mig att vara nyanserad. Att tilldela olika människor olika vikt och betydelse för mig själv.
Inte ranking eller betyg, nej det vore mig främmande!

Det är svårt att förklara för det har egentligen bara med mig själv och mitt språkbruk att göra. Jag vill inte göra ord billiga? Låter det förnuftigt?

En vän ska vara just en vän i den betydelse jag lägger i ordet. En ytligare vän blir mer av en bekant, en främling blir något annat. Det kan också handla om förtroende, kärlek, engagemang, gnäll, tips å råd. Jag måste nyansera mig.

Nyanser, nivåer, skillnader.

För att sortera ut vad som är viktigt för mig, i mitt liv och med mitt filter.

Kommentera

