2xT: Tilltro å tillit.

Dags att börja nöta på samma grej igen. Tilltro och tillit. Går ibland hand i hand i alla fall hos mig.

Jag vill tro. Jag vill lita på. Jag vill. Men jag gör det inte, igen.

Det tog mig nästan 10 år av mitt liv att bygga upp ett självförtroende, en tilltro till mina medmänniskor och en tillit till att alla inte var som han. Att jag också kunde vara värd nåt. Att jag faktiskt gick att tycka om.

Men nu får jag får börja om nästan från start. Men jag vill inte att det ska ta sån tid, denna gång är jag mer otålig men känner samtidigt hur jag backar av ren skär rädsla över hur ont det kan göra, för att jag inte vet.

Jag är arg. Arg över att ha blivit utnyttjad och indragen i nåt jag inte förtjänade. Arg över att bli överslätad med ” det var inte tanken, det blev bara så” eller ”du är annorlunda nu”. Tacka fan för det! Jag är heligt förbannad.

Och ledsen. Less på att jag inte vågar ha varken tillit eller tilltro. Less på att bli behandlad som om jag inte vore värd nåt. Less.

Det är viktigt att våga ha tilltro till alla människor men jag vågar inte. Just nu. Det kommer nog igen, hoppas jag. Tror jag.

Det jag märker det mest på är tilliten. Jag litar inte på män. Igen. Ja, uselt av mig att generalisera men jag är ledsen – det är väldigt få av er som jag skulle känna mig bekväm att vara ensam med, om så bara en biltur, helt oskyldigt inget konstigt.

Jag räknade igen häromdagen: pappa, 2 lillebröder, 4 manliga vänner som jag kan tänka mig utan oro i magen att klara av att vara ensam med. Wow. Jag har det bra jag. Det har ändå ökat med en. Halleluja. Och vet ni? Jag vågar inte berätta för dessa 4 hur det är, jag är rädd att de ska missförstå. Hur sjukt är inte det?

Ja den där cynismen. Den slår till varje gång.

Nej, jag funderar allvarligt på att bli den galna hundtanten med otaliga skällande små hundar som överfaller andra. Celibat, galna hattar, säga sanningen, vara obekväm och gå med käpp? Det skulle vara nåt det …

2 responses to “2xT: Tilltro å tillit.

  1. Hej Filifjonkan – ny läsare här! Jag gillar din stil och jag kommer tillbaka!
    Fast jag stannar en stund nu och läser bakåt….

Kommentera

