Självisk

En av de få gånger i mitt liv jag agerar själviskt så hamnar någon i kläm. Jag vill inte be om ursäkt även om det gör mig ledsen att konsekvensen blev sån av mitt handlande.

Det känns hemskt, oro jag inte har råd med gnager i mig och jag känner mig förfärlig.

Men men … Det var faktiskt inte mitt fel. Det låter som nåt ett barn skulle säga, jag vet. Jag tog konsekvensen av någons handlande. Någon annan fick ta konsekvensen av mitt handlande. En cirkel lika elak och grym som den värsta mobbing.

Jag önskar jag hade varit större, generösare, bättre och snällare. Men då hade jag gått sönder.

Och jag har redan gått sönder för den här sakens skull. Reducerad till intet.

Där går min gräns. Jag är inte inget, jag är värd mer än så, jag har investerat mer än att vara värd inget.

Så jag står fast vid att jag inte kunde göra på mycket andra sätt. Tyvärr. För oss alla. Någon valde väg och jag följde efter. Det var en usel väg att välja. Jag har svängt av den. Det har inte Någon.

8 responses to “Självisk

  1. herre gud vad du skriver bra!
    kram från dalsland//
    http://jeanettish.blogspot.se

  2. jag tycker inte att du ska behöva känna dig hemsk. om man inte alltid är självisk måste man få vara det någon gång ibland. jag brukar tänka så att det bara finns en person som kan göra så att mitt liv blir bra, och det är jag själv. visst jag hjälper andra och de hjälper mig, men för att mår bar måste man sitta i förarsätet i sitt liv (som psykologer säger) och då måste jag ju göra så som jag själv vill, och det kommer inte alltid vara som alla andra vill. sen ska man ju självklart kompromissa med andra med, men man kan inte kompromissa hur mycket som helst, då finns ju inget jag kvar.

    • Det var det som höll på att hända. Jag höll på att gå sönder av att inte vara jag och inte känna/ vara som jag ville. Det har jag gjort en gång förut och nu sparkade jag bakut. Synd att det slog mot någon annan men jag kan faktiskt inte ångra att jag stod upp för mig själv.

      • Halvbonden

        Nej, och den som drabbades har ju också ett ansvar att styra sitt liv, och ibland tror jag det bara är bra, att relationer kanske blir sundare av att man slåt lite bakut ibland..

      • filifjonkan

        Ja jag kan bara göra så mycket att jag mår bra.

  3. Dina texter är fantastiska att läsa, jag är helt fascinerad. Och så många gånger jag känner att det kunde lika gärna varit jag som skrivit samma ord. Men jag kan inte alls skriva sådär exakt, så målande så man kan nästan kliva in i karaktären, och känna det du beskriver, tänker. Skulle du skriva en bok vännen, så skulle jag köpa den direkt, jag skulle inte behöva veta vad den handlar om innan.. Men, det är synd, för jag kan tänka ibland att jag skulle vilja att respekt låg på en högre nivå bland människor ibland. För jag kan tycka att man inte ska behöva ”slå bakut”, även om man måste det ändå verkar det som ibland. För, om någon behöver slå bakut, så betyder det ju egentligen att denne inte blivit respekterad tillräckligt för att få frågan ”Är det här ok med dig?”. Och då behöver man inte må dåligt för att ha ”slått bakut” anser jag. Men ialla fall, skulle jag vilja skicka dig en stor kram, förstår inte och vet inte allt, men känner som sagt igen en del av sorgerna, frustrationerna, ilskan och uppgivenheten i dina texter.

    • Tack snälla för de fantastiska orden! Vad glad du gör mig!

      Mina texter är som sagt en blandning av det mesta, det är sällan en specifik händelse eller person eller tidpunkt.

      Just denna text är dock riktad och specifik men jag är inte villig att berätta mer än så 🙂 kanske om 40 år ?

      Tack snälla för att du läser och en stor kram till dig å de dina!

Kommentera

