Reform

Dagen då mitt liv vände på en tio-öring, det är ca 15 år sedan, då fick jag reformera mitt liv.

Jag fick byta hem, saker och vänner. Och vanor.

Det var hårt. Och verkligen inte frivilligt. Det är svårt att starta om igen i vuxen ålder. Inte ha en vän kvar, inte ha det liv du trodde dig ha och inte ha speciellt många som brydde sig heller. För att jag lät det bli så. För hans skull. Mycket hårt.

Men jag klarade det och har haft ett bra om än ensamt liv ett tag. Med vänner som varit fantastiska, med familj som ställt upp, med sympati och värme.

På sistone har jag med rätt mycket vånda öppnat på dörrarna ytterligare, fått nya vänner, nya bekanta och även träffat annat folk. Släppt in fler. Fler än jag klarar av tror jag.

Jag känner att det börjar bli dags att stänga delar av dörren igen. Hitta mig själv, inte gå vilse bland fina ord och fraser. Inte tro på saker och människor som inte är värda min tro, mitt hopp och min värme. Inte satsa tid och ork på de som inte är riktiga. Och framförallt inte glömma de som var där, då.

Låter kanske hårt men jag ser så mycket …. Hur ska jag sammanfatta det? Så mycket gråzon. Så mycket försök att sprida sig och sin vänskap överallt. Låter det vettigt?

Fnissat en del den sista veckan när jag insett att det finns de som verkar tycka delar av mitt liv är så fantastiskt att de vill ockupera det, samtidigt som de hojtar om tilltro och dyl. Ta över vänner och sånt. Jag ler. Men bakom leendet finns tvivlet, att de ska lyckas som han lyckades då. Att göra val åt mig som jag inte kan påverka, att styra andra så jag glöms bort. Samma som då.

Det skrämmer mig när jag ser det. Innerligt skrämmer det mig. För det görs skickligt och med lycka samt glatt humör. Nåt jag inte har just nu, nåt jag inte kan tävla med. Och inte vill tävla med. Jag tävlar inte om vänner.

Jag kan nog inte ha det så. Det känns inte bra. Det känns på sina ställen falskt och lite som kattguld.

Minireform it is. På med den armerade pansaren. Dags att sålla och satsa på de som är mina vänner. Som jag känner bryr sig om mig. Som tycker om mig. Som är på min sida.

Jag behöver den lojaliteten för min egen skull. För att jag ska våga. Jag vet det. För att inte låta det bli så igen, att jag inte har de där riktiga vännerna kvar.

Dags att visa vem jag är genom att vara den jag ska vara.

2 responses to “Reform

  1. är det mig du beskriver….
    efter 11 år med en psykopat som klippte mig totalt.
    konfiskerade min lön. kapade banden till hela min släkt.
    ….
    trodde nästan bara att jag fanns i hela världen.
    tack för ett fint inlägg.
    nu ska jag vara mer mig ♥

Kommentera

