Alkohol

Alkohol. För vissa ett nöje, för andra en drog och för några ett likgiltigt nöje.

För mig är alkohol tudelat. Jag är rädd att det kan bli en drog, något min hjärna måste ha men än så länge är det ett nöje jag kan ha och mista.

Det engagerar och jag kan bli alldeles för påstridig när ämnet kommer på tal.

Jag påstår inte att jag vet något om hur alla alkoholister fungerar, eller hur alla beroenden ser ut, eller ens hur det är att växa upp med alkoholism. Men medberoende och risk-beteende är jag jävligt bra på.

Just nu blir jag smått och tyst vansinnig
-på de där personerna som ”unnar sig” varje kväll, oftast innan deras barn gått och lagt sig.
-på de där som inte har ett problem, nejdå, nåt ska man ju dö av? hehe.
-på de där som inte tycker de dricker nästan nåt men som fyllegråter ut i ny famn varje helg.
-på de där som stoppar huvudet i sanden och säger ” men jag har aldrig sett hen dricka”. Nej, det kommer du aldrig göra …

Jag är inget helgon, det ska gudarna veta, men jag blir vansinnig av sånt.

Ja, det finns många föräldrar som klarar den fina gränsen att dricka i närheten av sina barn. Det finns också många som borde låta bli. Tänk en extra gång oavsett vilken sida om gränsen du står. Du har fått en gåva i dina barn. Förvalta den rätt. Och nej, barn kommer inte fara illa av att se en förälder påverkad nån gång men varje kväll?

Ja, vi ska alla dö av något. Helt riktigt. Men skrumplever är inte något kul sätt att gå. Inte följdverkningarna av alkoholism heller. Det kan gå oändligt långsamt och har du otur blir det plågsamt. Det kan det för all del bli ändå men jag har ju hellre ” kämpade hårt mot demens” än ”tokig, full å äcklig” i min dödsannons?

Ja, det är normalt att lätta på trycket genom att bli full. Händer de flesta. Har hänt mig med. Men om det händer dig varje gång du dricker att du inte kan hantera situationen? Tänk över ditt drickande. För din egen skull.

Ja, en alkis som inte vill bli påkommen eller en som bryr sig om vad omgivningen tycker kommer du nog inte få se dricka eller bli full. Du kanske märker en påverkningsgrad men nåt annat skulle förvåna. De är inte dumma. Men varför stoppa huvudet i sanden? Då accepterar du ju beteendet? Det blir ok. Och det är inte ok.

Vad ville jag med detta? Ingen aning. Ventilera oro för saker utom min kontroll, få fram ett budskap, få er att tänka till? Ja, kanske. Eller bara … Få ur mig.

Tack. Och drick med tanke!

2 responses to “Alkohol

  1. Jäkligt bra skrivit!!!!

Kommentera

