Råd åt fanders

Jag är en sån där lättövertalad en.

Jag ber ofta om råd och diskuterar gärna öppenhjärtigt problem och tankar, allt för att få intryck, vinklar jag inte tänkt på och kunna tänka till. Ibland blir jag tyvärr för imponerad av vackra ord, tankar som låter bra och som uttrycks rätt och låter mig …. Inledas i frestelse typ. Jag handlar på ett sätt som inte är jag.

Det händer inte speciellt ofta men det händer. Det gör lika ont varje gång jag kommer på vad jag gjort och det är ju bara jag som har ansvar för det. Självklart.

Den som gett rådet har sällan vett nog att be om ursäkt för det dåliga rådet eller för den delen vara villig att ta samma konsekvenser. Att avstå eller beklaga eller fundera på vad som hände.

Det gör mig besviken. Ledsen och besviken när det händer för i min värld har man ett visst ansvar för vad som händer med det man säger.

Men vi har blivit själviska, sensationslystna och drivs mer av det än av genuin omtanke om andra. Medmänsklighet och respekt. Svåra saker idag. Lätta att säga, svåra att leva efter. Tyvärr.

Den lilla tilltro till omvärlden som finns hos mig minskar i vissa vinklar och ökar i andra.

För de finns. De där genuint kloka människorna som man vill umgås med mycket. Som gör mig kravlöst glad och som gillar mig för den jag är. Som står för deras åsikter och tankar.

Undrar hur många gånger jag ska behöva säga det? Jag är rak, ärlig, lojal som få och en omtanke stor som ett hus. Det är vad du får, det är vad jag förväntar mig tillbaka. En sk tillbakakaka.

Ge mig inte vackra råd som är åt helvete, en dag kommer jag på mig själv och då kan det bli odiplomatiskt.

Kommentera

