Logiskt

Det är så logiskt, alla fattar utom jag.

Petter har gjort en låt som heter Logiskt. Den har en mycket tänkvärd text som handlar om att man tänker för mycket på sig själv, blir för ego, tänker för lite på andra och alldeles för mycket på sin egen värld.

Det är lätt att det blir så, ens egna problem och ens egna bubbla blir ens värld.

Mitt sätt är det enda rätta, alla andras är fel.

Ingen annans åsikter räknas. Man blockar ut de som inte tycker som en själv, som tär på ens energi och som inte följer ”min” väg.

Sådana människor skrämmer mig. Även om jag anar att det måste vara fantastiskt skönt att aldrig fundera på om man gör rätt.

Jag tvivlar dagligen. På mig själv, på mina åsikter, på vad jag gör, på livet och på vad jag vet. Nej, jag är inte osäker och oförmögen att ta beslut, jag är inte ointelligent eller okunnig. Men jag tycker det är sunt att ifrågasätta om mitt sätt är rätt sätt, om det jag vet är bra saker. Det är sunt att fråga sig om det jag tycker och tänker är den väg jag vill gå.

För att kunna göra det måste jag omge mig med människor som är ärliga, som ifrågasätter, som diskuterar, som funderar, som tar in och lär sig. Och som utmanar mig.

Det är enkelt att ha vänner /bekanta som man skrattar med, byter artigheter och har det trevligt med. Sådana går det 13 på ett dussin.

Men de där som är besvärliga, som får en att gråta, skratta och rådbråka sin hjärna, som utmanar en ständigt? De är sällsynta. De håller jag i hårt.

2 responses to “Logiskt

  1. jag levde 11 år med en sådan. som aldrig tvivlade på sin egen fullkomlighet.
    som inte träffar våra döttrar.
    som får 18 av 20 träffar i en ”test” på huruvida han är psykopat eller inte.
    det enda han inte gjorde var drack sprit eller slogs.
    annars. en klockren en.
    nu lever jag fullt ut.
    med nya människor. annorlunda.
    de ska jag värna ♥

Kommentera

