Mat

Mat. Ett stort intresse. Som synes.

Jag samlar på upplevelsen, på smaken där och då, på tillfällen. Där dyr upplevelse är lika bra som billig.

Om du frågar efter favoriträtt så kan jag nog inte svara. Jag älskar fisk lika mycket som kött och fågel. Äter gärna vegetariskt om det finns bra sånt. Det beror på dagsformen. Och humöret.

Den tjusigt serverade hönssoppan på Lux dyker upp i smakminnet, len och värmande med ett vin som fick oss att le.

Tapas i Barcelona, på en bar där ingen förstod oss, Cava i mängder och tallrikar som bara kom. Med Jambon Iberico, ost, oliver, dadlar, bläckfiskar, bröd, olja, grönsaker….

Julafton på Teneriffa, inget öppet utom en engelsk bar. Vi fick kalkon, potatismos, gräddsås, ärtor och brysselkål i jätteportioner. Och paj efter det. Höll oss mätta i två dagar. Så gott.

Grekland, ena dagen förtjänar en egen story men varje dag från stranden till hotellet och tvärtom passerade vi ett garage, när solen närmade sig horisonten öppnade en jättelik grek porten, rullade ut sin bil på gatan och möblerade om till kök. Ut med bord å bänkar på trottoaren. Vi såg på med skeptisk min. Men en dag var vi för hungriga, slog oss ner och åt souvlaki att dö för. Med hemgjord tzatziki och taramosalata i massor till förrätt. Det blev ett stamställe.

Inte glömma resan till Sorsele med tjejerna. Bröllop i dagarna två, hemåkning via Umeå för vi körde lite fel. Hittade ett Max på vägen och var tvungna att sova en stund i bilen innan vi fortsatte … Med allsång och frågequiz för att tiden skulle gå fortare!

Eller mammas köttfärssås. Som jag fortfarande inte kan göra likadan. Vilket retar livet ur mig. För ibland är det bara den som gäller.

Minnena är många – det är jag glad för. Jag känner värmen, glädjen och skratten via smakerna.

Ja, lite märklig är jag. Jag vet.

One response to “Mat

Kommentera

