Vänner, bekanta och annat.

Jag lovade mig själv för rätt många månader sedan att inte missbruka ordet vän. Nånstans har jag nog skrivit ett inlägg om det som jag nu inte hittar. (jag hittade andra ord jag glömt..)

Mina vänner kan jag riva ner himmel och jord för, gå genom eld och vatten för. Jag är orubbligt lojal oavsett deras åsikt, för att de är mina vänner. Jag håller kanske inte med, tycker inte lika men jag är på deras sida. Men jag förväntar mig samma sak i retur, jag vill ha vänner som finns där för mig, som bryr sig och returnerar den lojalitet de får. Typ. Mina vänner får se sanningen, hur illa den än är. De får se min humor, min glädje, min nördighet, höra mina drömmar.

Jag har fler nu än innan men jag kan fortfarande i stort räkna in dem på mina 10 fingrar. Några trodde jag starkt på men de …. var uppenbarligen inte mina vänner. Felsatsningar kan man kanske säga? Men fel eller inte, kallar jag dig vän, då är du det.

Sen har vi bekanta, de får ytan. Där allt är ok, där livet traskar på och där jag är artigt trevlig. En distans. Ja. För visst kan de vara fantastiskt trevliga och roliga och visst gillar jag att umgås med dem men … Jag håller distans för jag känner att det är inte mer än så. Det kan bli, det är kanske på väg eller så är det inte det. Men de är inte mina vänner.

Jag är försiktig med vem jag kallar vän, efter detta år ännu mer försiktig.

Jag känner många, det betyder inte att vi är vänner. Det betyder å andra sidan inte att vi är ovänner heller.

Man kan inte vara vän med och älska alla. Så är det även om jag jobbar hårt på det ibland… För jag gillar att vara omtyckt. Men jag kommer till sans ibland.

Jag kan inte vara omtyckt av alla, inte heller tycka om alla. Det är en bra sak. Men jag kan heller inte vara vän med alla, inte ens alla de jag vill vara vän med.

Vad andra har för kriterier för vänskap vet jag inte, bryr mig inte heller oftast även om jag undrar när jag blir bortvald, för jag tycker förstås att jag är bra som vän.

Men gör mig en tjänst, tro inte att alla jag känner och byter ord med då och då är mina vänner. För det är fel.

Mina vänner vet mer om mig, känner mig, är alltid välkomna och för dem har jag alltid tid över.

2 responses to “Vänner, bekanta och annat.

Kommentera

