Tillit

Jag har ett problem, jag har svårt att lita på män. Eller människor överhuvudtaget.

Det kommer sig av ett par speciella händelser och jag har jobbat hårt och mycket med mig själv för att överkomma detta. Speciellt för att jag vill att andra ska kunna lita på mig.

Men det är inte lätt det där med förtroendekapital. Jag kan se händelser och skeenden som inte har betydelse för någon annan men som är stora för mig. Ord, handlingar (även uteblivna sådana) och brist på ställningstagande kan spräcka mitt förtroende för andra, jag har otroligt svårt för att ta upp det och går mest undan. För det är enklare så.

Jag tar sällan ställning för något i de fallen, löser det mesta med att le och sedan gå min egen väg. Drar mig undan, blir mindre hjärtlig och tystare.

En gång har jag slagits för att bli litad på och för att bevisa att jag litade på. Det gick dåligt. Men jag lär mig för framtiden, hoppas jag.

Jag vet att det är ett problem för mig, men det fascinerar mig också att vissa människor är så lätta att lita på bara så där. Medan andra inte är det. Och att det kan ändras så fort?

Jag ser mitt eget problem rätt klart, jag vet att jag är knepig när det gäller detta. Vet också vad som triggar vissa tvivel och vad jag ska lägga energi på.

Men ändå. Det gör mig ont när jag ser andra som missbrukar (nåja, i betydelsen inte bryr sig om) andras gåva i form av den tillit de ger. Vårdslöshet med andras förtroenden, tillit och känslor. Och ibland även skadeglädjen över att någon drar sig undan.

Jag är stark nog att inse att jag bär mitt eget problem, att jag förväntar mig stordåd av normala människor, att jag tycker jag ger en gåva när andra tar det för självklart. Att det blir krockar. Men alla har inte den insikten.

Var rädd om den tillit du får. Vårda den. Var rädd om det förtroendekapital du har hos andra. Var rädd om andra.

Kommentera

