Rebell?

Nej, jag är ingen revolutionär och jag står sällan på barrikaderna. Jag vill ha världsfred och tycker fanatism är roten till mycket av världens olycka men jag orkar inte förändra hela världen och göra skillnad. Jag har inte energin till att stå på barrikader och protestera i stort och smått för att det finns för mycket vapen eller annan orättvisa eller galenskap.

Kalla mig dum, kalla mig okänslig eller kanske ointresserad, det är ditt val.

Jag väljer mina strider. Oftast.

Det finns frågor som är viktiga för mig självklart, de brinner jag för och kommer alltid ha en åsikt om.
-Rätten till kvinnans kropp och till abort. Jag som kvinna ska få bestämma. Ingen annan. Det finns människor som inte bara skrämmer mig, de gör mig frusen ända in i själen med sina åsikter.
– Rasism och sexualitet, inte nödvändigtvis i samma sammanhang förstås. Jag anser att det inte spelar någon roll vad personer har för färg eller om personen gillar tjejer eller killar eller båda, för mig är det viktigare hur du är som person än hur du ser ut och vem du har sex med.
– Barn. Oavsett om du har, vill ha, ska skaffa, vill skaffa, inte kan få, inte vill ha eller vad som. Barn är viktiga. Punkt. De är livsviktiga. De ska må bra, ha en bra uppväxt och få leka. De ska vara trygga och ha framtidstro.
– Misshandel. Främst kvinnomisshandel. Det finns inget som gör mig mer äcklad. Eller förbannad. Tro mig, ni vill inte se mig riktigt arg i detta ämne.

Ja, jag är en sucker för rättvisa och omtanke. Det brinner jag för. Det står jag på barrikaden för. För det är ämnen jag kan göra en skillnad i, det är något jag kan åtminstone göra nåt för. Om än bara så lite. Om än bara i min omedelbara närhet.

Ja, jag anser också att det är viktigt att jag bryr mig om, att jag ger energi och omtanke till andra. Det sker ibland på bekostnad av mig själv men jag anser att det är värt det. Det ger också fantastiskt mycket. Så ja, även omtanke, respekt och vänlighet är något jag vill stå på barrikaden för. För det kan jag smitta av mig med. För det kan ge ett leende och för att det faktiskt kan göra en väsentlig skillnad i någons liv.

Nej, jag är ingen rebell, jag är inte spännande och jag protesterar sällan eller tar strid för något jag vet är för stort, vilket inte betyder att jag inte ser eller har en åsikt. Jag känner att jag kan bara börja i mitt hörn. Göra det till en bättre värld.

Jag försöker så gott jag kan. Gör det du med.

Kommentera

