Alla hjärtan eller alla pengar?

Ursäkta men jag är irriterad.

Fick just ett mail med reklam om alla hjärtans dag. Denna ångestfyllda dag av glädjefirande.
Dagen då de som har ett förhållande (eller flera för den delen) letar sig fördärvade efter den perfekta presenten som ska få kärleken att spraka samt med ihärdig frenesi kastar rosenblad runt sig och de som inte har ett förhållande antingen super skallen av sig eller bittert konstaterar att de minsann inte bryr sig om sånt trams eller möjligen gömmer sig tysta i ett hörn.

Jo, åter till mailet. Det tipsade om presenter till din älskade. Inte en enda av dessa presenter kostade under tusenlappen. Ingen av tipsen var heller till någon nytta i den meningen att man kunde äta, panta eller göra något med dem. De var bara vackra, typ.

Inget fel i vackra saker, jag har själv en uppsjö av dem och gillar det men ….

Jag tycker vi missat något här. Nåt stort.

Borde vi inte fira alla hjärtans dag med kärlek istället för grejor? Med kramar och pussar och hångel istället för champagne? Med tid att umgås istället för svindyr champagne eller smycken värda nästa hyra?

Borde inte alla hjärtans dag handla om vad man känner/gör istället för hur dyr present man köper?

För dyra prylar kan vilken idiot som helst handla och ” bah det är hjärtan på sörru”. Men att innerligt förklara att någon betyder mycket för en, att man beundrar eller är stolt över någon – det är minsann inte lika lätt.

Missförstå mig rätt, jag gillar att ge presenter och tycker överraskningar är kul men jag känner att vi på något vis hetsar livet ur oss för att just den här dagen på året tycka hjärta, romantik och måsten är något fantastiskt. Kraven växer obändigt och pressen att bräcka ”någon” blir konstig. Jag undrar hur många förhållanden som gått i moll efter just alla hjärtans dag?

Det är å andra sidan kanske bara jag som tycker så här? Jag föredrar fina gester när jag minst anar det. Men visst, lite pussar och kramar tänker jag verkligen inte säga nej till. Får jag en hjärtformad pralin eller ett gelehjärta blir jag riktigt glad 😉

Kommentera

