Demokrati

”Som politisk filosofi bygger demokrati på att alla medborgare har en serie fri- och rättigheter, de demokratiska fri- och rättigheterna. Det finns flera varianter av demokrati, med olika nivå på representativitet och frihet för medborgarna, till exempel direktdemokrati och representativ demokrati.” Taget direkt från Wikipedia. Där står en hel massa smart om demokrati.

I en serie händelser har demokrati använts som slagträ för endera sidans rätt på senare tid.

Det började med tårtningen av Sverigedemokraternas ordförande Jimmie Åkesson. Det sas att det var ett hot mot demokratin. Jag förstod inte riktigt det där, det var för det första en tårta och för det andra var han ju på en boksignering som privatperson.

Sedan var det Timbuktus låttext som också var ett hot mot demokratin. Han sjöng om att spöa rasister tror jag. Han har dock inte gjort annat än sjunga om det. Det förstår jag inte heller riktigt, det sjungs ju om en massa konstiga och inte helt rumsrena saker? I min spellista finns en låt med texten ”Jag vill slicka hela din kropp”…. Jag tror dock inte sångaren går och slickar på folks kroppar hela dagen?

Sedan avslöjanden i Expressen om de som gömmer sig bakom signaturer när de är inte fullt så rumsrena som samhället skulle önska. Det är visst ett hot mot demokratin.

Ja, på sätt och vis. Alla har rätt till en åsikt. Alla har rätt att tycka. Detta är jag beredd att försvara med mitt liv (ja, jag är krigsplacerad och kommer bli inkallad för att köra buss om det blir krig).

Men för egen del anser jag att om jag inte kan stå för vad jag tycker så bör jag hålla tyst.

Att idag se ner på människor pga sexuell läggning, religion eller hudfärg är inte …. Hur ska jag säga? OK, vi provar med att det är inte att vara i samklang med övriga samhället. Jag själv anser att det är rätt inskränkt och dumt. Rent av bakåtsträvande.

Vi har nämligen redan gjort den här resan, vi mänskligheten, flera gånger faktiskt. En av de första gångerna var den medeltida inkvisitionen på 1300-talet då allmänheten uppmanades ange alla misstänkta….det har sedan varit flera olika inkvisitioner, ofta jämförda med häxjakt. Sedan har vi ju den resa som började i mitten av 1930-talet och kallades nazismen. Då skyllde vi allt på judarna, idag är det muslimerna.
Måste vi alltid hata varandra? Måste vi ha så lite respekt för varandra och vara så lite ödmjuka inför det faktum att vi alla har våra fel och brister?

Sedan har vi frågan om man ska avslöja, dra ner byxorna på alla som kommenterar på nätet? Jag är tvehågsen. Omedelbar reaktion är javisst, kan du inte stå för det så ska du inte skriva det. Särskilt inte på nätet.
Nästa reaktion är nej, vi har alla rätt att uttrycka oss anonymt. Vem har rätt och fel åsikter? Ska ändamålen helga medlen?
Sedan kommer ju aspekten vem detta drabbar? Detta hat som sprids, vem riktar det sig mot? Det finns många exempel men är det inte också så att många av oss som tycker näthat är för jäkligt nu tycker det här är för jäkligt? Och nej, två fel gör inte ett rätt men hur ska vi komma till rätta med ett näthat som eskalerar, som nog aldrig skulle finnas i verkligheten för där är vi mer restriktiva?

Efter det kommer en reaktion som är mer komplicerad och jag har haft synpunkter tidigare, nätet är transparent för den som vet hur man gör. Det är inte så avancerat att ta reda på vem som gömmer sig bakom diverse alias. Det här är kontroversiella åsikter, vi pratar inte om att mjölken är för dyr, utan om att människor pga hudfärg, religion och ursprung bör dö tex. Har man kontroversiella åsikter bör man väl se till att vara riktigt privat (dvs inte förknippad med ett företag, tjänst eller statlig verksamhet) genom att inte använda jobbmail, jobbdator eller för den delen ha jobba i en verksamhet som har en värdegrund som är motsatt den man uttrycker. Det är nämligen lite …dumt/naivt/välj själv?

När är vi då privata och när jobbar vi? Vad är skillnaden? Jag vet inte. Jag grubblar själv på den.

Däremot är det kanske enklare om man inte arbetar som folkvald (då får man nog räkna med att bli granskad), eller åt statliga/kommunala verk och företag eller som lärare/läkare/sköterska tex. Men att man som egenföretagare vågar gå ut med tex rasistiska åsikter förvånar mig storligen, jag skulle själv aldrig någonsin välja ett företag som står för sådant. Då får jag hellre vara utan vad det nu kan vara. Har vi så dålig konsekvensanalys nu för tiden?

Jag tror och hoppas nämligen att majoriteten av oss människor har vuxit ifrån det inskränkta och småaktiga. Jag hoppas att vi är öppna för andra seder, bruk och traditioner än de som vi är uppvuxna med, jag hoppas vi ger alla en chans för vem de är, inte för hur de ser ut, jag hoppas alla kan se bortom vad/vem vi tror på, vem vi tänder på och hur vi ser ut.

För det spelar rätt liten roll i det stora hela. Faktiskt.

Jag inser att jag kanske är naiv i mitt resonemang men jag tycker inte vi behöver komplicera det hela så mycket.

2 svar till “Demokrati

  1. Det är ett väldigt väl underbyggt resonemang – anser jag. Och det är oroande – tycker jag – att pressen inte mer inriktar sig på VAD som är problem med att t.ex. höger- eller vänster- extrema antidemokrater till exempel söker sig till organisationer som ytterst är till för att försvara demokratin från både yttre och inre hot.

    Jag tycker – som du – att det är väldigt läskigt vad som nu händer i samhället där man kommunicerar med olika våldshandlingar i stället för att sakligt debattera sina frågor.

    Det finns dagar, då jag trött av hur att se vad som händer med samhället, känner ”nej – fan – det får vara. Folk som bevisligen inte förstår sig på vilka privilegier demokrati innebär och har ansvaret att hantera dem borde inte längre få åtnjuta dem”. Det är också allvarligt – att de goda krafterna så att säga ger upp.

    • Det är väldigt allvarligt när den goda sidan inte orkar mer. Och när statsministern hellre debatterar hockey än nazism/rasism.

Lämna en kommentar