Principer, regler och rättvisa

Jag är en någorlunda principvinglig person men min akilleshäl är rättvisa. Det ska vara rättvist för alla. Regler och lagar är till för att det inte ska bli anarki.

Jag blev inte förvånad över att våra statsråd inte tar ut sjukdagar men det gör mig irriterad. De har lagstiftat om att samhället ska fungera så att om du är sjuk får du en karensdag och sedan får du mindre lön. Man kringgår alltså det regelverk man själv skapat. För att man har ”speciella omständigheter”. Vadå speciella?

Jag som tjänsteman sjukskriver mig om jag är för sjuk för att gå till jobbet (alternativt smittar ner hela avdelningen). Då blir jag av med minst 2000kr men om jag inte är jättejättejättedålig så svarar jag ju i telefonen om det ringer och jag vidarebefordrar/svarar på e-post kontinuerligt. Det gör jag även under semestern. Hur borde jag hantera detta? Ta ut lön trots att jag inte arbetar?

Så är det nog för de allra flesta idag. Vi är tillgängliga. Det är inte speciellt?

Sedan går en riksdagsman ut med hur hans arbetsvecka ser ut och att han tjänar 59 800kr i månaden. Det är ca 26 800kr mer i månaden än jag tjänar. Det är mer än en undersköterska har i månadslön, (medellön enligt snabb googling ca 20-21000kr).
Han jobbar så himla mycket (60-70tim/v). Jag är dock inte jätteimponerad. Snarare tvärtom verkar han kunna äta lunch varje dag och planera sin tid väldigt fritt. Det tror jag att fler än jag är avundsjuka på.

Hans måndag; går upp 8, frukost, läsa tidning och kolla nyheter. 9-12 läsa och besvara mail. 12-12.30 lunch 12.30-14 möte och 15-18 mer mail och inläsning inför möte 18-20:30, hemma ca 21 och i säng ca 23. Ja, och inte kan han få p-böter heller för han måste tänka på imagen. (Vem fan måste inte det?)

Min måndag; upp 05:45, på jobb ca 07.30. Mellan 07.30-11.30 så tar jag hand om fakturor, mail, frågor och post. Lunch 11.30-12.15 sedan jobbar jag igen med samma sak och ev har jag lite möten också. Har jag tur kan jag gå från jobbet 17 men oftast blir det inte före 18. Men dagen är ju sällan slut där, då ska man ju ta hand om tvätt, städning, handling, middag, osv. Jag har inga barn så jag kan ju relaxa lite. Men vi tar ett annat exempel?
Person, ensamstående med två barn (under 10år) : upp 05.35, väcka barn 06 och få iväg dem till förskola resp skola ca 06.30. Jobba hela dagen (om det inte är något planeringsmöte på skolan, utvecklingssamtal, fritidsaktivitet, läkarbesök) och gå tidigare för att hämta senast 16:30. Ge barn mat, leka lite, göra läxor och hinna städa, tvätta, handla nånstans innan 20.00 för då måste barnen vara i säng för att orka nästa dag. Har man tur har man hunnit äta lunch. Och nånstans måste man jobba igen den tid man tar ut för barnens skull.

Statsrådet beklagar sig över att hans jobb troligen kostat honom en relation. Det finns många jobb som tär på relationer: polis, sköterskor, läkare, lärare, militärer, alltför dedikerade vad-som-helst-jobb. Min spontana reaktion är om det var det värt det? För det är en fråga alla måste ställa sig i många situationer – vad måste jag ändra på för att det här ska fungera och är det värt att ändra på det?
Livet är inte lätt för någon av oss. Vi försöker påverka så långt vi kan, pengar underlättar betydligt för man behöver i alla fall inte oroa sig för räkningar, hyra och om maten räcker.

För det är verkligheten. Det finns människor som tjänar en femtedel av det statsrådet tjänar, som inte kan vara sjuka och som inte har råd att äta lunch, inte har råd att träna och inte har råd att engagera sig. Varken i energi eller pengar.

Jag beundrar politiskt engagemang och viljan att få sitt liv granskat. Men jag tycker inte det är ett offer att vara engagerad. Det är inte synd om människor som har möjlighet att välja.

Så nej, jag är inte imponerad. Hade du följt regelverket, gjort ditt bästa och verkat för en bättre värld utan att tycka synd om dig själv – då hade jag varit impad. Mest hade jag nog tyckt att ja, så är det i verkligheten.

Kommentera

