Efter valet

Skrivet i måndags men jag tvekade över hur politisk jag orkade vara…

Jag vaknar med en klump i magen, inte bara för att jag åt alldeles för mycket god mat i går utan för att något inte är rätt i mitt land längre. Vi folket har röstat och gett ett fascistiskt parti 13% av makten i vårt land.

Ja, de är fascister de där SD:arna. Ni tycker nog att det är ett hårt ord jag använder men icke, googla tex på Wikipedia. Där står bland annat ” förknippas med en massrörelse, elitstyre och meningen är att individen är underställd statens behov. Fascismen vill vidare ofta skapa en stark nationell identitet.”

Ja, vi ska bevara Sverige, vi ska vara svenska och ja, givetvis ska vi ha sill på midsommar och påsk. För ni äter väl sill?

Jag tycker det är konstigt att så många av oss svenskar faktiskt tyckt att det här är ett bra alternativ, har inte ni några homosexuella vänner? Inte känner en enda person med funktionshinder? Nån som inte kunde få barn och fick en liten adopterad unge? Eller för den delen ha någon invandrare i släkten? För det är de som kommer få problem framöver. Alla, inte bara några. Utan precis alla oavsett hur blonda, trevliga, normala och hur mycket de än ingår i just din fantastiska släkt.

Jag vet, ni läste affischen och tänkte ja, jävlar det får vara nog nu! Nu måste vi få ordning och reda, pensionärerna få det bättre, inga satans mörkhåriga tonåringar som skriker åt en? Jag förstår det. Du hade inte tid att läsa mer i det där aptråkiga partiprogrammet heller va? Eller ork för den delen? Och Jimmie, han ser ju rätt pålitlig och trevlig ut? Jag förstår. Det gör jag faktiskt. Men det här med val är en viktig grej, man måste läsa på och se vad som döljer sig under karamellerna, flaggorna och de käcka filmerna med vackra människor. Se landet som ett flygplan – inte fan skulle du kliva på ett plan som inte hade en bra pilot? Det hade ju varit rätt puckat?

Själv känner jag mig väldig obekväm med ett parti som SD, jag tycker det verkar vara som min garderob: så himla städat och snyggt så länge du inte öppnar dörren…. För då jävlar i min lilla låda öser det ut fula ord, konstiga åsikter om invandrare och ”mongon” och allt sånt där och jag för min del tycker faktiskt vuxna människor borde kunna uppföra sig och tänka efter.

Lite som en liten kille jag känner som glatt konstaterade när en vuxen frågade honom hur fan han kunde leka med en neger: Men han är inte neger, han är från Kenya.

Det handlar inte om vi och dom, inte om de där och oss här. Det handlar om vår värld. Att vi måste hjälpas åt hela tiden. Annars kommer vi ta död på oss allihopa.

Kommentera

