Ibland fattar jag inte?

Jag är, enligt mig själv, en någorlunda trevlig tjej. Jag är inte jättesmart men kan följa med hyggligt i resonemang av lite avancerad art, kan hålla kortare monologer, lyssna på andra, jag har medkänsla och tycker om småbarn & hundvalpar, jag kan också göra mitt jobb så min arbetsgivare är rätt nöjd. Jag har åsikter som jag ibland uttrycker och ibland låter jag bli. Kort och gott, jag är en ok person. Jag har fel och brister men är ok. Tycker jag.

Jag har haft åsikter om mobbing i skolan, orättvisor i gymnasiet och på jobbet, om vår omvärld, politiken och busshyfs och hur vi behandlar varandra.Bland mycket annat. Åsikter jag gärna uttryckt.

Jag undrar över dessa människor som alltid ska mucka gräl med mig, eller uttrycka att jag har fel åsikt i frågan eller bara trycka ner mig? Varför? Varför vill man göra någon annan ledsen, irriterad och dumförklarad ? Varför tycker man det är ok?

Jag har tagit sån skit sen jag var liten och även om jag ofta blivit oerhört ledsen och känt att jag behöver ifrågasätta mig själv och min åsikt i vad det nu än är så har jag fortsatt vara en rätt glad, öppen och tyck-mycken person som inte håller tyst.

Men nu börjar jag undra om jag inte ska anstränga mig för att hålla käften? Hålla tyst med åsikter jag har om såna stora saker som omvärlden, politiken, hur folk behandlar andra och bara gilla allt, alla och visa bilder på gulliga kattungar & hundvalpar.

Det blir så uppenbart i bland annat sociala media, i skrift, hur personer uttrycker sin nedlåtenhet och sitt ogillande. Det är också svårare i många sammanhang att faktiskt hålla tyst om att jag tycker det är nedlåtande hyckleri/effektsökeri eller rakt av mobbing som många håller på med.

Varför inte?

Jag …jag vet inte. Främst så orkar jag inte ta fighten igen, jag har inte energin. Jag vill inte heller få någon annan att må så dåligt som jag har mått ibland eller uppfostra vuxna människor som faktiskt borde veta vad de gör.

Jag borde, men jag orkar inte och vill inte. För jag är kanske en mjäkig typ, för att jag är en mes. Eller bara för att jag då ger mig in i diskussionen återigen. Och får försvara mig och hela det där drar igång igen.

För man behöver inte alltid provocera eller uttrycka att man tycker annorlunda, det är ok att bara … Scrolla förbi och ignorera också. Det är bra för blodtrycket inbillar jag mig.

Jag undrar om jag inte haft min sista åsikt för ett tag ( jag känner mig själv, chansen att jag kan hålla tyst länge är noll och intet) och kör bara gulliga saker som knappt kan provocera för att vila självkänslan lite.

Kommentera

