Vilken verklighet?

Jag hamnade i en intressant diskussion med min ”svåger” i morse, om vi lever i olika verkligheter. Han har en mer teoretisk syn på saken men min åsikt är klar: ja, vi har olika verkligheter.

Det är ingen tävling i vem som har mest att göra, vem det är mest synd om eller vem som lever det mest ultimata livet utan att vi har olika måsten, olika syn på vad som är viktigt och olika syn på vad som ska ingå i livet.

Mitt liv är fyllt av en massa människor och händelser som gör mig lycklig. Men också måsten och tidsramar.

Jag har ett heltidsjobb som jag utövar måndag till fredag 8-17 med lite flex här och där samt övertid om det är mycket på gång, vilket det just nu oftast är. Så ca 45 timmar i veckan är jag på jobbet.

Jag bor i Stockholm och har inte bil, reser med kommunal kommunikation så det blir ca 1 timme om dagen på bussen eller tvärbanan.

Jag har ett hem som ska städas, disk som ska diskas, tvätt som ska tvättas. Och ja, lite slarvig är jag så grejor som ska plockas undan också. Jag försöker hinna det på kvällen men det är inte alltid jag orkar.

Varannan vecka är jag sambo kan man väl säga, då bor pojkvännen hos mig. Det är viktig tid för mig, då vill jag vara så mycket jag kan med honom eftersom vi bara har varannan vecka ihop.

Den andra veckan då? På helgen hjälper jag oftast min far med att handla, städa undan, byta lakan och tvätta lite. Hemtjänsten gör ett bra jobb men räcker inte riktigt till. Sen är det sällskap också, för det är också en viktig grej – se till att han får komma ut lite på annat än läkarbesök, äta ihop, snacka lite skit. Det tar i stort sett hela helgen, visserligen ett ”kärt besvär” men det blir inte mycket ork och tid kvar till att fixa hemma hos mig. Klart jag skulle kunna skita i resten och bara åka ut och fika, men det är inte riktigt så jag funkar.

De veckodagarna han den där pojkvännen har barnen fyller jag med kompisar, övertid, tvätttid och städtid. Det kanske egentligen är urbota dumt för jag är ofta rätt slut när han dyker upp.

Vi har alla måsten, vi behöver tvätta och städa lite, diska och äta och sova. Men vi sover olika mycket och du kanske lämnar in din tvätt till kemtvätten? Kanske har du en dammsugarrobot och inte är speciellt slarvig?
Jobb tar olika lång tid. En del jobbar skift, en del jobbar 38,6 timmar i veckan och inte en minut mer, andra jobbar alldeles för mycket och en del jobbar inte alls av olika anledningar.

Vissa har barn som givetvis tar tid i anspråk, andra har inte det. Vissa har åtaganden av social karaktär som äldre föräldrar, sjuka släktingar etc som behöver tillsyn, sällskap eller annan hjälp.

Vissa väljer att lägga all ledig tid på dataspel, andra lägger den på träning, någon väljer svampskogen och andra väljer teater. Någon kanske inte ens har ledig tid?

Vi har olika verkligheter. Vi har olika saker som är måsten. Vi har olika känsla för plikt och ansvar. Allt detta spelar in.

En tanke som verkligen fastnade hos mig under vår diskussion var att det skulle vara så himla intressant att göra prao i någon annans liv under tex 48 timmar. För att se hur andra har det.
Hur är alla andras liv?

Vilken verklighet lever du i?

Kommentera

