Ordens betydelse

Det här med familj och vad som ingår i en sådan, svåra grejor sånt men för mig som växt upp utan syskon och rätt långt från släkten så har det varit något jag tidigt funderade över.

I min definition av familj ingår människor jag älskar, mår bra av att umgås med och som jag kan vara mig själv med, på gott och ont. Människor som vill vara med mig och som är ärliga mot mig. Här finner man fd kollegor, en fd granne, en gammal skolkompis, några barndomsvänner, pappa och delar av släkten med fastrar, farbröder och kusiner men även vänner till mina föräldrar, han den där förstås och barnen och ett par vänner jag hittat på Twitter samt många fler. Ni ser, ett sammelsurium av människor varav de flesta jag saknar biologisk koppling till – det är vad jag kallar familj. Det är inte biologin som avgör för mig, det är omtanken, respekten, ärligheten och kärleken.

Pappa. Jag har lyckan att ha en bra pappa. Han har sina fel, vi är inte alltid överens, vi är rätt lika vilket gör att det ibland exploderar men han har alltid ställt upp, alltid uppmuntrat och alltid lärt ut vad han kan. Inget har varit omöjligt.

För mig är det en förälder: någon som uppmuntrar, ställer upp, lär dig att resonera/göra/fixa/klara dig själv och älskar dig. Som är ärlig, som vill ditt bästa och värderar ditt förtroende. Det finns många egenskaper och annat som gör en bra förälder men det här är för mig en grund.

Jag hoppas alla får ha en sån person i sitt liv oavsett om det är en pappa, bonusmamma, hedersmorfar eller en farfar. Det är återigen inte biologin som avgör. Att lämna sperma gör inte en far och att föda ett barn gör inte en mor.

Det här är mina snabba funderingar över vad en familj är, definierar vad jag tycker är viktigt i min omgivning. Mest vill jag nog komma fram till att bara för att man biologiskt är familj så betyder det inte att man känslomässigt och faktiskt ä r familj.

Definiera för dig själv, skapa band ovh kärlek baserat på dina funderingar och förväntningar, inte efter gener.

Kommentera

