Slippery

Jag släppte ut henne i kväll en kort stund, nu jobbar jag på att låsa in henne igen. Hon, den där feta, fula och rätt misslyckat fega typen som bor inne i mig och som jag för det mesta lyckas hålla nere och få tyst på. Men ibland rymmer hon, hal som en ål. Och ibland måste hon ut ändå.
En produkt av duktighetsprinsessan som ska och vill klara sig själv, en rest av den jag en gång var som jag inte kände. Någon som blivit sviken och lämnad för hon inte dög och var bra nog. Och den del av mig som får vara liten, osäker och bara gråta.

Ikväll grät hon av många skäl. Av kärlek, osäkerhet, grubbel, ensamhet. Av allt det där varav hjärtat var fullt.

Men jag torkar mina tårar, låser dörren om henne ett tag till och hoppas hon inte smiter ut igen på ett tag.

Hur annars ska man beskriva den dåliga självkänslan som finns därinne hos vissa ibland, hos andra jämt? Den jag tror de flesta av oss har, hur mycket vi än protesterar. Den tar sig olika uttryck, vi är olika och hanterar sånt olika.

Nåja, tårarna torkade och balansen mer jämn, fasaden tillspacklad för tillfället – inte för den är så tjock annars heller.

2 responses to “Slippery

  1. Ingvor Andersson

    Känner igen mig så mycket….. skulle vilja prata med dig och trösta dig…. utan att få veta att ”det var inte så mycket och nu är det över”….Kram!

    • Ingvor, det är inte min mening att avfärda dig nånsin! Du och de andra nära är mina stöttepelare och bara att ni finns där är ett enormt stöd. Jag är en självständig och rätt praktisk tjej i grunden, för mig är det över när jag stängt dörren – det är inget jag grubblar på varje dag och inget jag tycker jag behöver dissekera i detalj längre. Men kramar tar jag gärna! Oroa dig inte, älskade svärmor! Att skriva är min ventil, det finns inte så mycket bakom utan är bara tankar.

Kommentera

