Att skilja människor åt.

Jag är ekonom till yrket, en medioker sådan egentligen. Inte så konstigt eftersom jag verkligen inte tycker om att räkna. Varför jag valde det? Det bara blev så?

Min fosterbror/lillebror/kalla-honom-vad-ni-vill är rörmokare, en bra sådan. Hårt arbetande och noggrann. Han jobbar med avlopp.

Min far är ingenjör. En utmärkt säljare och duktig tekniker.

Min sambo är kock men främst militär. Han är mycket bra på båda men han är militär i hjärtat.

En av mina bästa vänner är åklagare, hon ser förfärliga händelser varje dag och är en mycket duktig åklagare.

Men mest av allt är de människor jag älskar och är stolt över. För de personer de är, inte för vad de arbetar med.

Ett yrkesval är inte alltid medvetet, många halkar in på bananskal, andra vet exakt vad de ska göra. En del byter mitt i, andra byter hur många gånger som helst. Vissa byter aldrig.

Ett yrke kan utveckla dig, göra dig bättre/starkare/större/vidsyntare etc men det kan också göra dig mindre, bitter och svagare.

En del människor ser ner på andras yrkesval, man ifrågasätter hur man tex kan bli polis eller advokat eller militär eller .. Gynekolog? För mig är det lika illa att göra det som att vara rasist.

Jag kan tänka mig ifrågasätta ett par yrkesval: kriminell (tjuv, mördare etc), bödel och …. Ja det finns säkert fler, men inte många.

Men tillbaka till att håna eller ifrågasätta någons yrke, hur kan man göra det? Hur tänker man då? Framför allt, hur kan man ?

Om någon sa till mig att jag var en usel ekonom är det ok, men att säga att det är ett uselt val och att det gör mig till en sämre människa – det är inte ok alls.

Jag kan vara influerad av mitt jobb, jag kan ha fått dåliga eller bra grejer från det men jag är jag. Med mitt yrke, med allt jag är. Likväl som du valt att vara säljare, sopåkare, präst eller sjuksköterska är vi alla människor värda respekt oavsett yrke om vi gör det bra.

Vad jag vill ha fram? Att ifrågasätta en människas val av yrke baserat på att det skulle vara ett ”dåligt” yrke är så jävla dumt att jag blir upprörd!

Att inte kunna skilja på människan och dennes yrke, att inte kunna se helheten hos en person och framförallt att inte kunna respektera andras val är så lågt och så korkat att jag funderar på om jag ska dela ut en spark i rumpan eller ta nån i örat!

Var stolt över de du älskar, berätta att du är stolt över allt de är och gör. För annars ställer du dessutom villkor för din kärlek. ”Jag älskar bara dej när du är blond”?

Det är lika korkat som att ifrågasätta tro, hudfärg eller någons längd.

Sånt här jävla hyckleri gör mig förbannad.

Det är små människor som ägnar sig åt sånt. Stackarna.

Kommentera

