Rätt att få barn som ensam kvinna 

Att få barn är ingen rättighet för någon. Det är en förmån. 

Att vara ensam kvinna som vill ha barn är svårt i Sverige, hittills. Nu är en lagändring på gång. Äntligen. 

Jag är en av dem, de kvinnor som var ensamma och ville ha barn. Många löste det via insemination – antingen via klinik, på egen hand med hjälp av en villig donator eller via riskfyllda engångsligg. 

Jag ville, jag provade men tiden hade runnit ut. Och lite annat. Men det ville inte bli så. Nu har jag fantastiska älskade bonusglin som jag kommer slösa all kärlek på resten av mitt liv men … Jag kommer aldrig bli deras mamma. 

Alice Teodorescu skriver om frågorna som uppstår vid tillåten assisterad insemination. 

Låt mig bemöta hennes frågor: 

1. Nej, att något är tillåtet i andra länder gör det inte automatiskt till en bra sak. 

2. Det är viktigt att barn har många bra vuxna runt sig. Det behöver inte vara de biologiska föräldrarna, det kan som vara en bonus av endera sorten. De flesta singel-kvinnor som väljer att skaffa barn är otroligt medvetna om vikten av stöd, bonusvuxna och att ha en ring av stöd runt sig. De gör inte det här för att utesluta män, de gör det av längtan efter barn. Fråga och jag tror att ett överväldigande antal vill egentligen dela upplevelsen med någon, en partner. Man eller kvinna, eller hen. 

3. Alice skriver att singelinsemination är en etisk och juridisk fråga. Ja det är det. Men det är inte så att du fråntar ett barn sin rätt till en far. Eller ja, jag antar att det finns de som vill göra det. Jag antar att det finns ytterligheter även i denna förmån. Självklart ska vi varav ytterst försiktiga. Barn är ingen accessoar, det är små människor som behöver oss vuxna ett tag framöver. Den frånvarande pappan kan vi aldrig kompensera för. Personligen har jag en jättebra pappa och mina bonusglin har en underbar far. Jag hade gjort allt för att min tänkta bebbe hade fått flera möjligheter till bonusmorbröder etc. 

Men förutom ytterligheterna, jag har ingen tro på ett samhälle där män inte får finnas, är det inte bättre att veta att min far donerade sperma villigt till en klinik än att ”det var någon min mor låg med en gång på en krogtoalett när tiden var rätt?” Inte vet jag men jag hoppas det. 

Jag önskar möjligheten skulle finnas även för män. Jag har flera i min närhet som skulle bli otroligt bra fäder. Men jag vet inte hur den frågan skulle lösas. 

Adoption. Ja, definitivt. Som jag önskar att alla dessa länder skulle se till barnens bästa, se att en förälder är bättre än ett barnhem, se den kärlek som skulle finnas. 

Generellt är det för mycket konstiga traditioner och alldeles för lite kärlek i det här kring barn. 

De är inte en accessoar, de är fantastiska små människor med hjärnvindlingar jag aldrig kommer förstå för mina .. Skrumpnade nånstans i 20-års åldern. 

Barn kan se undret i ett snigelskal. Det måste vi vuxna också börja göra. Du med Alice, även om etiken är svår. 

2 responses to “Rätt att få barn som ensam kvinna 

  1. Stora och svåra frågor det där. Inte helt lätta att svara på… Det viktigaste måste ju ändå vara att barnet får en bra och trygg uppväxt, Det är synd att reglerna runt adoption är så tuffa.
    Det finns många som skulle bli underbara föräldrar men som hindras av dumma skäl som att man inte bor på rätt ställe, inte har 2 miljoner på banken osv…. Det viktigaste är väl ändå att man kan garantera barnet kärlek, mat på bordet, kläder på kroppen, en säng, skolgång och mer kärlek?

Kommentera

