Att vara en del av..

att vara en del av något större, att höra ihop med andra. Det är viktigt för de allra flesta människor och även för många djur. Vi trivs bra i flock. 

En del trivs bättre, andra behöver det bara ibland och en del inte så ofta. 

Jag trivs bra med människor men inte för många åt gången. Och för länge. Om det är en vanesak eller om jag är född sån, det vet jag inte. Jag tror man kan träna upp förmågan att tycka om att vara själv. Att tycka om sitt eget sällskap, göra saker för sin egen skull. 

Men det finns de människor som desperat vill passa in, i vilken grupp som helst bara de får vara en del av gemenskapen. Jag har gjort det själv ibland, ändrat på mig för att passa in men det funkar inte. Sånt funkar aldrig. Och vi som har lätt eller åtminstone inte svårt att passa in, vi ler överseende, vi skämtar om hur töntigt det blir och sluter leden tätare och gör det svårare. Ibland. För ibland öppnar vi upp, blir generösa och låter alla vara med. Då händer under. 

Människor växer, vågar, tar för sig och blir säkrare. Det borde vi uppmuntra mer än vi gör idag. 

2 responses to “Att vara en del av..

  1. Kloka ord, som vanligt.

Kommentera

