Världen

Just nu är världen ingen bra plats. Vi slits itu av orättvisor, olikheter och katastrofer. 

Vi och dem. Oklart hur indelningen sker.

Här och där. Vi lever i ett rikt land med plats, vatten och lugn. Men tycker inte vi har råd med solidaritet och att dela med oss till de som behöver. 

De flyr. Flyr från krig, svält, tortyr, förföljelse och andra fasor. Fasor vi här i vårt lugna land har svårt att ens tänka oss. De utsätter nära och kära för förfärliga umbäranden på vägen, i händerna på ofta oärliga brottslingar. De dör. Och vi vill inte se. Inte jag heller. När jag ser bilderna på barnen som drunknat ser jag mina älskade bonusbarn och känner hur hjärtat vrids itu av vanmakt. 

Jag försöker tänka mig hur det skulle vara om jag behövde fly. Packa ihop det lilla man kan ta med sig. Fotografierna? Värdesaker? Nallen? Minnen? Pappa skulle inte klara en sån flykt, skulle jag kunna lämna honom? Hur skulle det gå? 

Hör Sverigedemokraternas sommartal i Sölvesborg. Solen glittrar, lugnt och städat. Jag hör orden och hör den skickliga retoriken. Kommer på mig själv med att tänka att ja, mer ordning, nåt måste göras! Men nej, inte på det viset. Vi är så oändligt lyckligt lottade här. För visst finns här våld, visst finns här saker som inte funkar och visst finns här väldigt tysta politiker… Men vi har faktiskt råd och möjlighet att erbjuda en fristad.  I Sverige har vi haft fred i mer än 200 år, vi har råd att hjälpa till. Om så bara med en fredlig plats. De vill nog hem igen, det skulle jag vilja. Hem till hemma, även om inget finns där nu. 

Det skrämmer mig, att en sån enkel fråga sliter oss itu. Att generositet och möjligheter blir nåt man snålar med. 

Att vi väljer att blunda för hemskheter må så vara, det gör jag med. Men att tro att de flyr av bekvämlighet är dumhet. De flyr för att få det bättre, i bemärkelsen att inte dö. 

Jag vet inte hur ditt samvete och hjärta funkar men mitt mår dåligt av att världen mår dåligt. Låt oss hjälpas åt istället för att svära över det på fikat. 

Man kan hjälpa på tex 

http://sverigeforunhcr.se

http://raddabarnen.se 

Kommentera

