Naiv? 

Jag tror gott om alla. Tills de visar att de inte vill gott. Då lär jag mig ibland att jag skulle tänkt annorlunda. 

Jag är sån. Man ska ha förståelse, medkänsla och ett visst mått av tålamod med andra här i världen. Alla är inte som jag. Tur är väl det men vi resonerar/agerar och hanterar inte på samma sätt och det måste man som vuxen förstå. 

Jag bryr mig väldigt mycket om vad andra tycker, att de ska vara glada och må bra. Jag oroar mig och anstränger mig för att glädja och stödja. Ibland känns det som om jag inte räcker till. Det gör jag säkert inte heller, andras lycka kan ju inte hänga på mig – det inser jag rent logiskt men känslomässigt är det en annan sak. 

Ibland är det svårt. Jag anstränger mig så för att vara alla till lags, och tänker ibland att det inte är så många som anstränger sig för mig. Men jag fullföljer inte tanken. Det är deras problem, inte mitt. 

Men det var medkänsla jag skulle skriva om. Inte mina egna osäkerhetsnojjor. 

I dagens läge behöver vi medkänsla. I bemärkelsen att känna med någons situation. 

Det är få som förstår hur det är att ta bara det du kan bära, lämna hemmet, de saker du tycker om, människor du älskar och ge dig ut på en lång och osäker resa. Inte veta om du har mat i morgon, var du ska bo, hur du ska göra dig förstådd. 

Jag har funderat en hel del på det. Lämna pappa, vår lägenhet, sakerna jag älskar, böckerna, mammas tomtar.. Det gör mig så ledsen. Jag försöker sätta mig in i situationen att inte ha något val. 

Det krävs medkänsla och sympati av oss som levt i fred så länge nu. Det krävs att vi visar mod och generositet. 

Nä, jag har ingen flykting boende hos mig, jag har inte ens varit volontär på stationen. 

Men jag kan avstå hårda ord, trångsynthet och att vara ovälkomnande. 

Kommentera

